داستانهای شاهنامه

داستانهای شاهنامه

در این وبلاگ شاهنامه فردوسی را به صورت منثور نقل می کنیم .
داستانهای شاهنامه

داستانهای شاهنامه

در این وبلاگ شاهنامه فردوسی را به صورت منثور نقل می کنیم .

ملحقات - سرگذشت رستم با کک کوهزاد


http://s4.picofile.com/file/8162418418/1373489238009298.JPG

سرگذشت رستم با کک کوهزاد

گویند : نزدیک بابل کوهی بسیار بلند بود و یک سویش دشت و سوی دیگرش هندوستان قرار داشت و در آن دشت کرد و بلوچ و اوغان و لاچین زندگی میکردند .

ادامه مطلب ...

ملحقات - داستان جمشید

ملحقات

http://s4.picofile.com/file/8162098550/20140503134739285_4.jpg

داستان جمشید

بیور نامه هایی به جمشید شاه نوشت و گفت : من بر جهان مستولی هستم و زیر دستت نیستم . کسی شایسته پادشاهی است که بی همتا باشد و من همتایی در جهان ندارم .

ادامه مطلب ...

تاریخ انجام شاهنامه

 

 

تاریخ انجام شاهنامه

وقتی شصت و پنج سال از عمرم میگذشت تاریخ شاهان را تنظیم کردم . بزرگان و دانشمندان همه مرا تشویق کردند و از آن استفاده نمودند اما پولی به من ندادند . از آن نامداران علی دیلمی و بودلف و حیی قتیبه از تاریخ شاهان استفاده رایگان نکردند و از آنها منتفع شدم و خوراک و پوشاک و سیم و زر یافتم . در طول سی و پنج سال آن را به نظم درآوردم . حالا که به هشتادسالگی رسیدم داستان یزدگرد را تمام کردم و اکنون چهارصد سال از هجرت پیامبر میگذرد . تن شاه محمود سالم باشد و دلش شاد باد . من این شاهنامه را به نام او نوشتم .

  نمیرم از این پس که من زنده ام                      

که تخم سخن را پراکنده ام

هرآنکس که دارد هش و رای و دین                  

 پس از مرگ بر من کند آفرین